Despre Hackathon

Centrul pentru Jurnalism Independent și Internews organizează pe 14-16 iulie 2017, la Chișinău, o nouă ediție a hackathon-ului „Puterea a cincea”. Participanții vor avea misiunea să elaboreze proiecte și aplicații noi, care ar ajuta presa să câștige bani din conținutul online.

Aflat anul acesta la a treia ediție, hackathonul „Puterea a cincea” are genericul „Cum faci bani din Internet”. Jurnaliștii vor fi încurajați să-și construiască o nouă relație cu publicul, așa încât consumatorii să devină interesați în finanțarea anumitor produse media și să poată face donații directe cu ajutorul unor aplicații.

Participanții (echipele) se pot înregistra la hackathon cu o idee de proiect deja formulată, sau o pot identifica în timpul evenimentului cu ajutorul experților și mentorilor invitați de organizatori. Participanții vor avea la dispoziție două zile pentru formularea/dezvoltarea ideii, elaborarea produselor și prezentarea acestora în variantă demo.

Un juriu va alege trei câștigători, care vor primi granturi a câte 4000 $ pentru definitivarea și implementarea proiectelor și aplicațiilor. Ulterior, acestea vor fi puse la dispoziția utilizatorilor în mod gratuit (Open Source).

La hackathon sunt invitați dezvoltatori IT, programatori, designeri web, jurnaliști, bloggeri, activiști civici etc.

ÎNREGISTRAREA ȘI CONDIȚIILE PARTICIPĂRII

  • Participarea la eveniment este gratuită, dar cu preînregistrare. Vă puteți înscrie cu o idee de proiect în echipă (echipa trebuie să fie constituită din minim 3 persoane), pe care o veți dezvolta pe parcursul evenimentului cu ajutorul mentorilor. La fel, vă puteți înregistra în echipă, chiar dacă nu aveți o idee de proiect, dar  sunteți interesați de eveniment, iar mentorii vă vor ghida să identificați și să dezvoltați un proiect. Echipele se pot înregistra online, îndeplinind formularul de pe site-ul hackatonului, până pe 10 iulie 2017, ora 18:00. Doritorii pot prezenta la înregistrare o idee de proiect, dar nu sunt obligați.
  • În prima zi de hackathon, autorii vor prezenta ideile înscrise la eveniment. În ultima zi de hackathon, echipele vor prezenta proiectele dezvoltate și variantele demo ale acestora. Prezentările trebuie să dureze maxim 5 minute, conform formatelor puse la dispoziție de organizator.
  • Proiectele trebuie să corespundă următoarelor criterii: să aducă un beneficiu concret; să nu fie realizate cu sprijinul unui partid politic. În cazul în care ideile nu corespund criteriilor enumerate mai sus, acestea nu vor fi admise.
  • Participarea la hackathon presupune implicare plenară pe parcursul celor 3 zile de eveniment. Vă rugăm să vă planificați timpul corespunzător.
  • Veți avea nevoie de laptopuri/tablete personale. Locația hackathonului va pune la dispoziție conexiune WiFi de mare viteză.
  • În baza prezentării proiectelor, în ultima zi de hackathon, un juriu independent va desemna trei echipe câștigătoare, alese în funcție de numărul voturilor acumulate, în baza criteriilor de evaluare. Câștigătorii celor trei granturi a câte 4000 de dolari vor semna contracte cu organizatorii, prin care se vor obliga să implementeze proiectele dezvoltate, în baza unor condiții prestabilite. Granturile vor fi acordate în tranșe.
  • Hackathon-ul „Puterea a cincea” este un eveniment deschis. Tot ce se va realiza în timpul evenimentului, precum și prezentările finale vor putea fi diseminate online de organizatori.

PROGRAMUL EVENIMENTULUI 

  • În prima zi de hackathon, 14 iulie, participanții își vor prezenta ideea proiectului. Prezentările se vor face conform unui format sugerat de organizatori și nu vor dura mai multe de 2 minute fiecare.
  • În a doua zi, pe 15 iulie, experți invitați vor face prezentări și master-class-uri despre producerea conținutului online (ex: longread-ul), despre monetizare (câștigarea banilor din conținutul online), colectarea fondurilor pe Internet (ex: metodele paywalls, native advertising etc.). După master-class-uri, participanții vor începe elaborarea propriilor proiecte.
  •  În a treia zi de hackathon, pe 16 iulie, participanții vor continua lucrul la dezvoltarea proiectelor cu ajutorul experților și mentorilor. La sfârșitul zilei, produsele definitivate vor fi prezentate în variantă demo. Prezentările finale, care nu vor depăși 5 minute, vor fi pregătite conform formatului sugerat de organizatori.

Un juriu format din experți va evalua produsele și va alege trei câștigători.

CRITERII DE EVALUARE A PRODUSELOR 

Produsele prezentate de participații la hakathon vor fi evaluate conform următoarelor criterii:

  1. Utilitate (importanța problemei abordate și eficiența/viabilitatea soluției oferite).
  2. Fezabilitate (produsele proiectului trebuie să fie realizabile într-un termen restrâns, cu resursele puse la dispoziție).
  3. Inedit/componentă IT (produsele trebuie să fie inovatoare și să implice noile tehnologii).
  4. Echipă (se va evalua eficiența colaborării între diverși membri/specialiști).
  5. Progres (evoluția participanților și ideii în lucru pe parcursul hackathon-ului).

PREMII

  • – Organizatori: Trei echipe desemnate câștigătoare de juriu vor beneficia de granturi a câte 4000 $ din partea organizatorilor, pentru definitivarea și implementarea ulterioară a produselor;
  • Tekwill: 3 premii (certificate in valoare de 250 USD in-kind, câte unul pentru fiecare echipă câștigătoare);
  • Native Advertising Institute: 3 bilete de acces la Native Advertising DAYS, care va ave aloc în Berlin, în perioada 8-10 noiembrie (biletele nu acoperă cheltuielile de transport și cazare, fiecare echipă va primi câte un bilet).

Înregistrarea la eveniment se face aici.

Branding-ul a fost creat de Big Pixel.

Hackathonul „Puterea a cincea”, ediția a treia, este organizat în parteneriat cu Tekwill și cu suportul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Guvernului Suediei prin intermediul Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) în cadrul Proiectului ”Dezvoltarea Centrului de Excelență în Domeniul TIC”.

Puterea a cincea, ediția 1, 17-19 iulie 2015

Puterea a cincea, ediția 2, 1 – 3 iulie 2016